Moje konto

Obowiązki informacyjne spółek publicznych i odpowiedzialność cywilna za ich naruszenie

54.69 zł
Rabat: 17.76 zł
Cena katalogowa: 72.45 zł
Najniższa cena z ostatnich 30 dni: 54.69 zł
-+
Dodaj do ulubionych

Dostępność: 100 Bardzo dużo

Czas realizacji:
72 godziny

Średnia ocena: 0
Dodaj recenzję »

Koszt dostawy

Standardowy koszt dostawy na terenie RP od 7,99zł

Darmowa dostawa

Do darmowej dostawy pozostało: 399.00 zł

Obowiązki informacyjne spółek publicznych i odpowiedzialność cywilna za ich naruszenie

Autorzy Sójka T.
Format A5
Rok wydania 2008
Wydawca Wolters Kluwer
Kod EAN/ISBN 9788376010335
Liczba stron 324

Obowizki informacyjne spóek publicznych oraz odpowiedzialno cywilna za ich naruszenie nale do najbardziej fundamentalnych, a zarazem wci aktualnych, problemów prawa rynku kapitaowego. Im bardziej skomplikowany staje si wiat wspóczesnych rynków finansowych, tym wikszego znaczenia nabiera obowizek ujawniania wszystkich istotnych informacji na temat emitentów instrumentów finansowych. Jednoczenie obowizki informacyjne spóek publicznych nie miayby wikszego sensu, gdyby nie obowizyway reguy sankcjonujce zachowania emitentów polegajce na podawaniu nieprawdziwych lub niepenych informacji. Mona przy tym przypuszcza, e w wyniku rozwoju polskiego rynku kapitaowego inwestorzy w wikszym ni dotychczas stopniu zmuszeni bd dochodzi swoich praw na drodze cywilnoprawnej. Celem niniejszej ksiki jest wic monograficzne omówienie tej problematyki.
Przedmiotem zawartych w niej rozwaa s przede wszystkim zagadnienia zwizane z odpowiedzialnoci odszkodowawcz, a w szczególnoci z wykazywaniem adekwatnego zwizku przyczynowego oraz wielkoci szkody powstaej w rezultacie naruszenia obowizków informacyjnych.

 

Spis treci: 

Skróty uywane w opracowaniu      str. 13

Wstp     str. 17

Rozdzia 1

Funkcja obowizków informacyjnych spóek publicznych      str. 25


1.1. Znaczenie informacji dla inwestorów - problem asymetrii informacyjnej midzy spók a inwestorami    str. 25
1.2. Uzasadnienie dla ingerencji prawodawcy    str. 31
1.2.1. Konkurencja o kapita jako mechanizm wymuszajcy upublicznianie informacji przez emitentów    str. 31
1.2.2. Tradycyjne i nieprzekonujce argumenty przemawiajce za ingerencj prawodawcy    str. 33
1.2.3. Przekonywajce argumenty przemawiajce za nakadaniem na spóki publiczne obowizków informacyjnych    str. 36
1.3. Corporate governance po Enronie - renesans problematyki rzetelnego realizowania obowizków informacyjnych przez spóki publiczne    str. 40
1.4. Rosnce znaczenie odpowiedzialnoci cywilnej    str. 47
1.5. Wnioski    str. 51

Rozdzia 2

Rodzaje i tre obowizków informacyjnych spóek publicznych      str. 54


2.1. Pojcie obowizków informacyjnych spóek publicznych    str. 54
2.1.1. Wprowadzenie    str. 54
2.1.2. Definicja spóki publicznej    str. 56
2.1.3. Dematerializacja akcji   str. 56
2.1.4. Oferta publiczna    str. 57
2.1.5. Obrót akcjami na rynku regulowanym albo w alternatywnym systemie obrotu    str. 58
2.2. Obowizek prospektowy    str. 59
2.2.1. Wprowadzenie    str. 59
2.2.2. Powstanie obowizku prospektowego    str. 61
2.2.2.1. Uwagi ogólne    str. 61
2.2.2.2. Dopuszczenie do obrotu na rynku regulowanym    str. 61
2.2.2.3. Oferta publiczna    str. 62
2.2.3. Wyjtki od obowizku prospektowego    str. 68
2.2.3.1. Brak jakichkolwiek obowizków informacyjnych zwizanych z ofert publiczn lub dopuszczeniem akcji do obrotu na rynku regulowanym   str. 68
A. Oferty publiczne akcji niekreujce obowizku prospektowego (art. 7 ust. 3 pkt 1-4 oraz 5 lit. e ustawy o ofercie)    str. 68
B. Dopuszczenie do obrotu na rynku regulowanym akcji niekreujcych obowizku prospektowego    str. 71
2.2.3.2. Uproszczone obowizki informacyjne zwizane z ofert publiczn akcji lub dopuszczeniem ich do publicznego obrotu (memorandum informacyjne)    str. 72
2.2.4. Charakter prawny i tre prospektu emisyjnego    str. 76
2.2.5. Publikacja prospektu emisyjnego    str. 88
2.2.6. Publikacja aneksu do prospektu emisyjnego    str. 89
2.2.7. Informacje prospektowe a informacje upubliczniane w ramach akcji promocyjnych   str. 90
2.3. Rodzaje i sposób realizacji obowizków informacyjnych zwizanych z obrotem akcjami na rynku regulowanym    str. 91
2.4. Obowizek upublicznienia informacji okresowych na rynku regulowanym    str. 93
2.4.1. Wprowadzenie    str. 93
2.4.2. Raporty kwartalne    str. 95
2.4.3. Raporty póroczne    str. 96
2.4.4. Raporty roczne    str. 97
2.5. Obowizek upublicznienia informacji poufnych    str. 98
2.5.1. Wprowadzenie    str. 98
2.5.2. Pojcie informacji poufnej    str. 100
2.5.2.1. Definicja    str. 100
2.5.2.2. Informacja dotyczca emitentów lub instrumentów finansowych    str. 101
2.5.2.3. Informacja, która nie zostaa przekazana do publicznej wiadomoci
str. 103
2.5.2.4. Informacja okrelona w sposób precyzyjny    str. 106
2.5.2.5. Cenotwórczy charakter informacji    str. 109
2.5.3. Obowizek przekazania informacji poufnej do publicznej wiadomoci    str. 114
2.5.3.1. Termin i sposób upublicznienia informacji poufnej    str. 114
2.5.3.2. Obowizek upublicznienia wycznie w odniesieniu do informacji bezporednio dotyczcej emitenta    str. 115
2.5.3.3. Zakaz wykorzystywania raportów przeznaczonych dla informacji poufnychdo celów marketingowych    str. 117
2.5.3.4. Obowizek korygowania i uaktualniania upublicznionych informacji poufnych    str. 119
2.5.3.5. Opónienie upublicznienia informacji poufnej    str. 119
A. Uwagi wprowadzajce    str. 119
B. Informacje potencjalnie naruszajce suszny interes emitenta    str. 121
C. Opónienie publikacji informacji nie moe wprowadzaw bd opinii publicznej    str. 129
D. Zachowanie poufnoci informacji    str. 131
E. Przekazanie informacji o opónieniu do Komisji Nadzoru Finansowego    str. 131
F. Zakres zastosowania instytucji opónienia informacji poufnych   str. 133
2.5.3.6. Obowizek upubliczniania informacji poufnych a inne obowizki informacyjne emitenta    str. 134
2.6. Obowizek upubliczniania informacji biecych    str. 135
2.7. Wnioski    str. 137

Rozdzia 3

Odpowiedzialno cywilna za naruszenie obowizków informacyjnych spóek publicznych
str. 140


3.1. Wprowadzenie    str. 140
3.2. Naruszenie obowizku informacyjnego przez spók publiczn    str. 140
3.3. Pojcie odpowiedzialnoci cywilnej    str. 143
3.4. Odpowiedzialno cywilna za naruszenie obowizków informacyjnych w prawie UE    str. 144
3.5. Ograniczona moliwo uchylenia si od skutków owiadczenia woli    str. 149
3.6. Znikoma rola odpowiedzialnoci kontraktowej    str. 157
3.7. Artyku 415 k.c. jako podstawa dochodzenia roszcze odszkodowawczych    str. 161
3.7.1. Odpowiedzialno emitenta akcji    str. 161
3.7.2. Odpowiedzialno odszkodowawcza emitenta a zasada utrzymania kapitau zakadowego    str. 163
3.7.3. Odpowiedzialno innych podmiotów poza emitentem    str. 164
3.7.3.1. Wprowadzenie    str. 164
3.7.3.2. Uwagi prawnoporównawcze    str. 166
A. Prawo amerykaskie    str. 166
B. Prawo europejskie    str. 175
C. Prawo niemieckie    str. 181
3.7.3.3. Unormowania prawa polskiego    str. 183
3.8. Odpowiedzialno na podstawie art. 484 k.s.h. oparta na zasadzie winy umylnej    str. 186
3.9. Wnioski    str. 190

Rozdzia 4

Artyku 98 ustawy o ofercie jako próba wzmocnienia uprawnie inwestorów poszkodowanych w rezultacie naruszenia obowizków informacyjnychspóek publicznych      str. 192


4.1. Wprowadzenie    str. 192
4.2. Zakres zastosowania przepisu   str. 193
4.2.1. Udostpnienie do publicznej wiadomoci nieprawdziwej informacji prospektowej lub przemilczenie takiej informacji    str. 193
4.2.2. Odpowiedzialno za podanie nieprawdziwej informacji poufnej lub przemilczenie informacji poufnej    str. 197
4.2.3. Odpowiedzialno za podanie nieprawidowej lub przemilczenie prawdziwej informacji biecej lub okresowej    str. 199
4.2.4. Odpowiedzialno za naruszenie obowizków informacyjnych zwizanych z kwitami depozytowymi (wzmianka)    str. 202
4.2.5. Odpowiedzialno za wykorzystanie faszywych informacji w dziaalnoci w zakresie obrotu instrumentami finansowymi (wzmianka)    str. 203
4.3. Deliktowy charakter odpowiedzialnoci    str. 204
4.4. Rozszerzenie krgu osób odpowiedzialnych za naruszenie obowizków informacyjnych spóek publicznych    str. 206
4.4.1. Wprowadzenie    str. 206
4.4.2. Podmioty odpowiedzialne za informacje prospektowe    str. 207
4.4.2.1. Uwagi ogólne    str. 207
4.4.2.2. Podmioty odpowiadajce za wszystkie informacje zawarte w prospekcie    str. 208
4.4.2.3. Podmioty odpowiedzialne wycznie za informacje, które same sporzdziy lub w których sporzdzeniu bray udzia    str. 211
A. Zakres odpowiedzialnoci osób sporzdzajcych niektóre informacje prospektowe lub biorcych udzia w sporzdzaniu informacji prospektowych    str. 211
B. Czonkowie zarzdu    str. 218
C. Czonkowie rady nadzorczej    str. 224
D. Doradcy prawni i finansowi oraz inni eksperci    str. 226
E. Biegli rewidenci    str. 227
F. Pracownicy emitenta, wprowadzajcego lub subemitenta usugowego oraz innych podmiotów sporzdzajcych informacje prospektowe    str. 228
G. Obowizek ujawnienia w prospekcie osób odpowiedzialnych    str. 229
4.4.3. Podmioty odpowiedzialne za informacje poufne    str. 230
4.4.4. Podmioty odpowiedzialne za informacje biece i okresowe    str. 233
4.5. Zasada odpowiedzialnoci    str. 234
4.5.1. Uwagi wprowadzajce    str. 234
4.5.2. Zasada odpowiedzialnoci za wadliwe informacje prospektowe lub poufne    str. 235
4.5.3. Zasada odpowiedzialnoci za informacje biece i okresowe    str. 237
4.6. Solidarny charakter odpowiedzialnoci    str. 238
4.7. Niedopuszczalno umownego ograniczenialub wyczenia odpowiedzialnoci    str. 241
4.8. Otwarty zbiór osób, które mog dochodzi roszcze odszkodowawczych na podstawie art. 98 ustawy o ofercie    str. 242
4.9. Wnioski    str. 244

Rozdzia 5

Szkoda i zwizek przyczynowy jako przesanki odpowiedzialnoci odszkodowawczej za naruszenie obowizków informacyjnych spóek publicznych      str. 247


5.1. Wprowadzenie    str. 247
5.2. Bdna decyzja inwestycyjna jako nastpstwo upublicznienia faszywej informacji    str. 248
5.3. Szkoda majtkowa jako konsekwencja bdnej decyzji inwestycyjnej    str. 250
5.4. Adekwatny zwizek przyczynowy pomidzy naruszeniem obowizku informacyjnegoa bdn decyzj inwestycyjn    str. 254
5.4.1. Uwagi ogólne    str. 254
5.4.2. Powizanie kauzalne midzy upublicznieniem faszywej informacji a decyzj inwestycyjn (test warunku koniecznego)    str. 256
5.4.2.1. Uwagi ogólne    str. 256
5.4.2.2. Rynek informacyjnie nieefektywny    str. 258
5.4.2.3. Rynek informacyjnie efektywny   str. 268
5.4.3. Adekwatno zwizku przyczynowego    str. 274
5.4.3.1. Uwagi wprowadzajce    str. 274
5.4.3.2. Cenotwórczy charakter faszywej informacji    str. 275
5.4.3.3. Okres oddziaywania faszywej informacji na decyzje inwestycyjne    str. 276
5.5. Ustalenie wielkoci szkody    str. 279
5.5.1. Normalne nastpstwa majtkowe bdnej decyzji inwestycyjnej    str. 279
5.5.1.1. Zapata ceny przewyszajcej rzeczywist warto akcji    str. 280
5.5.1.2. Spadek wartoci akcji wskutek paniki wywoanej przez informacj korygujc     str. 281
5.5.1.3. Naraenie akcjonariusza na ogólne ryzyko kursowe    str. 282
5.5.2. Obliczanie wielkoci straty    str. 284
5.5.3. Utracone korzyci    str. 294
5.6. Sposób naprawienia szkody wynikej z naruszenia obowizku informacyjnego    str. 297
5.7. Wnioski    str. 300

Podsumowanie     str. 305

Literatura     str. 315

Autorzy Sójka T.
Format A5
Rok wydania 2008
Wydawca Wolters Kluwer
Kod EAN/ISBN 9788376010335
Liczba stron 324
:
:
: