Moje konto

Dystrybucja produktów na zasadzie wyłączności w Polsce i Unii Europejskiej

42.18 zł
Rabat: 9.27 zł
Cena katalogowa: 51.45 zł
Najniższa cena z ostatnich 30 dni: 42.18 zł
-+
Dodaj do ulubionych

Dostępność: 106 Bardzo dużo

Czas realizacji:
48 godzin

Średnia ocena: 0
Dodaj recenzję »

Koszt dostawy

Standardowy koszt dostawy na terenie RP od 7,99zł

Darmowa dostawa

Do darmowej dostawy pozostało: 399.00 zł

Dystrybucja produktów na zasadzie wyłączności w Polsce i Unii Europejskiej

Autorzy Poździk R.
Format B5
Rok wydania 2006
Wydawca Oficyna Wydawnicza VERBA
Kod EAN/ISBN 9788389468550
Liczba stron 341

"O sukcesie [tej] pracy w duym stopniu przesdzio podporzdkowanie rozwaa w niej zawartych wyranej, trafnie dobranej idei przewodniej, a mianowicie okreleniem prawnych przesanek dopuszczalnoci umieszczenia klauzul wycznoci w porozumieniach dystrybucyjnych w wietle prawa wspólnotowego i polskiego. Pozwala to na czynienie interesujcych i uzasadnionych naukowo spostrzee w toku analizy poszczególnych aspektów tego zagadnienia. Naley przy tym podkreli, e uczyniony przedmiotem rozwaa problem prawny jest wspóczenie jednym z doniolejszych i kontrowersyjnych w dziedzinie prawa antymonopolowego. Porozumienia dystrybucyjne jako szczególny typ porozumie wertykalnych mog - w pewnych warunkach - przyczynia si do poprawy konkurencji, jak i stanowi niedozwolone jej ograniczenie lub zakócenie."
(z recenzji prof. dr hab. Andrzeja Wróbla)


"Najwikszy adunek wiedzy ekonomicznej zawiera cz pierwsza pracy. Autor przedstawia w niej przede wszystkim ekonomiczne znaczenie poj uywanych w dalszych czciach pracy. Pozwala to lepiej zrozumie istot zwaszcza tych kategorii prawa antymonopolowego, których rozumienie przesdza czsto o samej moliwoci albo przynajmniej kierunku zastosowania zakazów praktyk ograniczajcych konkurencj. Cz druga pracy zawiera pen i interesujc analiz podstaw prawnych i dorobku wspólnotowego orzeczniczego w zakresie dopuszczalnoci stosowania klauzul wycznoci w porozumieniach dystrybucyjnych. Cz trzecia pracy przynosi liczne analizy i oceny polskiego ustawodawstwa i orzecznictwa antymonopolowego, wykraczajce wprawdzie poza wsko rozumiany zakres pracy, ale majce walor prawno-porównawczy i wane dla stosowania wspólnotowych i polskich regu konkurencji w naszym kraju."
(z recenzji prof. dr hab. Tadeusza Skocznego)

Spis treci

Wykaz skrótów 9
Wstp 11
CZ I. DYSTRYBUCJA PRODUKTÓW
1. Wprowadzenie 21
2. Struktura rynku a dystrybucja produktów 22
2.1. Popyt 22
2.2. Poda 23
2.3. Produkt 24
2.4. Rynek 26
2.5. Rynek relewantny 28
2.6. Sia rynkowa 30
2.7. Zachowanie konsumentów 34
2.8. Free rider problem 36
3. Strategie i rozwój konkurencji 36
3.1. Konkurencja 37
3.2. Monopol 39
3.3. Oligopol i polipol 42
4. Pojcie i znaczenie dystrybucji 43
5. Kanay dystrybucji 45
5.1. Pojcie i rodzaje kanaów dystrybucji 47
5.2. Dystrybucja bezporednia 50
5.3. Dystrybucja porednia 52
6. Podmioty uczestniczce w dystrybucji 53
6.1. Autoryzowany dealer 54
6.2. Dystrybutor 55
6.3. Agent handlowy 56
6.4. Makler 57
6.5. Komisant 58
7. Rodzaje dystrybucji 59
7.1. Uwagi wstpne 59
7.2. Dystrybucja wyczna 62
7.3. Dystrybucja selektywna 62
7.4. Dystrybucja intensywna 63
7.5. Franchising 64
CZ II. DYSTRYBUCJA PRODUKTÓW NA ZASADZIE WYCZNOCI
W PRAWIE UNII EUROPEJSKIEJ
1. Wprowadzenie 67
2. Dopuszczalno stosowania klauzul wycznoci (art. 81 TWE) 68
2.1. Uwagi wstpne 68
2.2. Zakres podmiotowy 70
2.3. Zakres przedmiotowy 71
2.3.1. Tre i struktura zakazu porozumie ograniczajcych konkurencj 71
2.3.2. Pojcie porozumienia 72
2.3.3. Wpyw na handel midzy pastwami czonkowskimi 75
2.3.4. Ograniczenie konkurencji 76
2.3.4.1. Porozumienia, których celem jest ograniczenie konkurencji 77
2.3.4.2. Porozumienia, których skutkiem jest ograniczenie konkurencji 78
2.3.5. Porozumienia bagatelne 79
2.3.6. Przykadowe formy deliktów antymonopolowych 81
2.4. Sankcja niewanoci 82
2.5. Zwolnienie z zakazu z art. 81 ust. 1 TWE 84
2.6. Regua rozsdku 87
2.7. Egzekwowanie zakazu porozumie ograniczajcych konkurencj 89
3. Naduycie pozycji dominujcej (art. 82 TWE) 94
4. Niedopuszczalno stosowania klauzul wycznoci w porozumieniach w zakresie
dystrybucji towarów i usug 95
4.1. Rozporzdzenie Komisji nr 2790/99 a klazule wycznoci 97
4.2. Agencja wyczna 102
4.3. Dystrybucja wyczna, wyczne dostawy 106
4.3.1. Rozporzdzenie Komisji nr 1983/83 108
4.3.2. Orzecznictwo organów wspólnotowych 110
4.3.2.1. Uwagi wstpne 110
4.3.2.2. Societe Technique Miniere 112
4.3.2.3. Volk v. Vervaecke 113
4.3.2.4. Beuelin Import v. G.L Import Export 114
4.3.2.5. Dassonville 115
4.3.2.6. Maria Salonia v. Giorgio Poidomani 115
4.3.2.7. Polistil/Arbois 117
4.3.2.8. Dunlop Slezenger International Ltd 118
4.3.2.9. All Weather Sports Benelux BV 119
4.3.3. Ocena dystrybucji wycznej i dostaw w wietle rozporzdzenia nr 2790/99 120
4.4. Umowa wycznych zakupów 122
4.4.1. Uwagi wstpne 122
4.4.2. Rozporzdzenie Komisji nr 1984/83 123
4.4.3. Orzecznictwo organów wspólnotowych 125
4.4.3.1. Brasserie de Haecht 126
4.4.3.2. BP Kemi 128
4.4.3.3. Delimitis 129
4.4.3.4. Schöller 131
4.4.4. Umowa wycznych zakupów a rozporzdzenie nr 2790/99 132
4.5. Dystrybucja selektywna 133
4.5.1. Uwagi wstpne 133
4.5.2. Orzecznictwo organów wspólnotowych 135
4.5.3. Dystrybucja selektywna w wietle rozporzdzenia nr 2790/99 136
4.6. Porozumienia w zakresie dystrybucji samochodów osobowych 137
4.6.1. Uwagi wstpne 137
4.6.2. Rozporzdzenie nr 1400/2002 140
4.6.3. Orzecznictwo organów wspólnotowych w sprawie dystrybucji
samochodów osobowych 145
4.7. Umowa franchisingu dystrybucyjnego 148
4.7.1. Uwagi wstpne 148
4.7.2. Orzecznictwo organów wspólnotowych 151
4.7.2.1. Pronuptia 151
4.7.2.2. Yves Rocher 153
4.7.2.3. Pronuptia 155
4.7.2.4. Computerland 156
4.7.3. Rozporzdzenie nr 4097/88 a klauzule wycznoci 158
4.7.4. Rozporzdzenie nr 2790/99 a umowa franchisingu dystrybucyjnego 159
4.8. Naduycie pozycji dopminujcej a klauzule wycznoci 160
5. Porozumienia w zakresie praw wasnoci przemysowej 162
5.1. Uwagi wstpne 162
5.2. Ochrona konkurencji a prawa wasnoci przemysowej 164
5.3. Wyczerpanie praw wasnoci przemysowej a klauzule wycznoci 173
5.4. Rozporzdzenie nr 2790/99 a prawa wasnoci przemysowej 176
CZ III. KLAUZULE WYCZNOCI W PRAWIE POLSKIM
1. Wprowadzenie 179
2. Formy porozumie dystrybucyjnych 180
2.1. Umowy dystrybucyjne 181
2.1.1. Pojcie umowy 182
2.1.2. Owiadczenie woli a klauzule wycznoci 183
2.1.3. Czci skadowe umów dystrybucyjnych 185
2.1.4. Sposoby zawarcia umów dystrybycyjnych 187
2.1.5 Kwalifikacja umów dystrybucyjnych na tle podziau umów 189
2.2. Uzgodnione zachowania 195
3. Moliwoci zastrzeenia wycznoci w porozumieniach w wietle Kodeksu cywilnego... 197
3.1. Zasada swobody umów 197
3.2. Umowa sprzeday 200
3.3. Umowa dostawy 204
3.4. Umowa agencji 205
3.5. Umowa o porednictwo 209
3.6. Umowa komisu 211
3.7. Umowa zlecenia 212
3.8. Umowy nienazwane 213
3.8.1. Uwagi wstpne 213
3.8.2. Franchising dystrybucyjny 214
3.8.3. Dystrybucja selektywna 217
3.8.4. Dystrybucja wyczna i wyczny zakup 221
4. Porozumienia dotyczce praw wasnoci przemysowej 229
5. Dopuszczalno stosowania klauzul wycznoci w wietle polskiego prawa
antymonopolowego 237
5.1. Uwagi wstpne 237
5.2. Ustawa z 1987 roku o przeciwdziaaniu praktykom monopolistycznym
w gospodarce narodowej 239
5.2.1. Zakaz porozumie ograniczajcych konkurencj a transakcje wyczne 239
5.3. Ustawa z 1990 roku o przeciwdziaaniu praktykom monopolistycznym 241
5.3.1. Stosunek ustawy antymonopolowej do dystrybucji na zasadzie wycznoci 242
5.3.1.1. Uwagi wstpne 242
5.3.1.2. Podstawy zakazu stosowania klauzul wycznoci w u.p.p.m 245
5.3.1.3. Narzucanie uciliwych warunków umów 246
5.3.1.4. Podzia rynku 247
5.3.1.5. Ograniczanie dostpu do rynku lub eliminowanie z rynku podmiotów
nie objtych porozumieniem 248
5.3.1.6. Orzecznictwo SAM w sprawie porozumie dotyczcych dystrybucji na
zasadzie wycznoci 250
5.4. Ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów 263
5.4.1. Uwagi wstpne 263
5.4.2. Cele ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów 265
5.4.3. Zakaz porozumie ograniczajcych konkurencj a transakcje wyczne 267
5.4.4. Niewano porozumienia dystrybucyjnego 271
5.4.5. Klauzule wycznoci w porozumieniach bagatelnych 275
5.4.6. Wyczenie w porozumieniach dystrybucyjnych 278
5.4.6.1. Uwagi wstpne 278
5.4.6.2. Polepszanie dystrybucji i produkcji 279
5.4.6.3. Rozporzdzenie w sprawie wyczenia porozumie pionowych 280
5.4.6.4. Rozporzdzenie w sprawie wyczenia porozumie pionowych w sektorze
pojazdów samochodowych 283
5.4.6.4.1. Uwagi wstpne 283
5.4.6.4.2. Zakres przedmiotowy i podmiotowy 285
5.4.7. Pozycja dominujca a klazule wycznoci 286
5.4.8. Umowy licencyjne a dystrybucja na zasadzie wycznoci 292
5.4.9. Podzia rynku a klauzule wycznoci 295
5.4.10. Zwalczanie nieuczciwej konkurencji a klauzule wycznoci 299
5.4.11. Umowy o wyczne zakupy 302

Wnioski 307
Wykaz aktów prawnych 317
Wykaz orzecze Europejskiego Trybunau Sprawiedliwoci WE 319
Wykaz orzecze Sdu Pierwszej Instancji WE 321
Wykaz decyzji Komisji Europejskiej 322
Wykaz orzecze Sdu Antymonopolowego 324
Wykaz orzecze Sdu Najwyszego 326
Wykaz decyzji Prezesa UOKiK 327
Wykaz literatury 329

 

Autorzy Poździk R.
Format B5
Rok wydania 2006
Wydawca Oficyna Wydawnicza VERBA
Kod EAN/ISBN 9788389468550
Liczba stron 341
Ocena:
:
:
: